top of page

תנאי מכר (Incoterms), בואו נעשה את זה פשוט


תנאי מכר, או בשמם הלועזי "Incoterms" הם סטנדרטים בינלאומיים המגדירים את זכויות המשלוח והתחייבויות הצדדים בעסקאות בינלאומיות. המטרה העיקרית היא להגדיר בצורה ברורה את התחייבויות המוכר והקונה, ובכך למנוע אי-הבנה ובעיות במהלך השלמת העסקה. במסגרת התנאים האלו, נבחן את תנאי המכר "EXW" ונחקור למה רכישת הסחורה ב"שער המפעל" תתרום לעסקים לעבוד כמו שצריך.


סוגי תנאי מכר:


  1. EXW (Ex Works - משער המפעל - מקום הייצור): בהתאם לתנאי מכר זה, המוכר משדר את הסחורה לקונה ממקום הייצור שלו. זה אומר שהקונה אחראי להובלה, ביטחון ולכל הוצאות המכס במדינת המוצא. נחלשות כאן האחריות וההתחייבות של המוכר לקשרים לוגיסטיים ופיקוח של הסחורה.

  2. FOB (Free on Board): המוכר אחראי על הסחורה עד להגעתה על הספינה בנמל הייצוא, כולל עלויות ההעמסה. מהספינה והלאה, אחראיות המשלוח עוברת אל הקונה.

  3. CIF (Cost, Insurance, Freight): המוכר אחראי על העברת הסחורה ושלל הוצאותיה עד לנמל היבוא במדינת היעד. בנוסף, המוכר מספק ביטוח על הסחורה בזמן המשלוח.

  4. DDP (Delivered Duty Paid - נמסר בתשלום לאחר שולמו כל המיסים): המוכר אחראי לכל עלויות המשלוח ולמיסים והוא יספק את הסחורה למקום היעד במדינת הקונה

למה לעבוד בתנאי מכר EXW?


  1. שליטה מוחלטת: עסקים העובדים בתנאי EXW יהנו משליטה מוחלטת על כל התהליכים, החיבורים הלוגיסטיים והתפעול.

  2. חסכון בעלויות: הקונה יכול לבחור בפרטים הספציפיים בהם הוא יכול לחסוך, ולא יידרש לשלם על כל השירותים הנלווים שמציע הספק.

  3. גמישות בבחירת ספקי השירות: הקונה יכול לבחור את ספקי השירות שיבואו בחשבון למספר הקריטריונים השונים, כמו מחיר, אמינות וזמינות.

  4. שיפור ביכולת הפרודוקטיבית: הקונה מקבל את הסחורה ממקור קרוב למקום הייעד, ובכך יכול לפתח את יכולת הפרודוקטיביות שלו ולקצר זמני אספקה.

  5. הפחתת הסיכונים: הקונה משלם רק על התהליכים והשירותים שהוא רואה כרלוונטיים, וזאת יכולה להפחית בצורה חדה את הסיכונים הפוטנציאליים.

לסיכום, עסקים שבוחרים לפעול על פי תנאי מכר EXW יוכלו ליהנות משליטה מלאה, חסכונות בעלויות, וגמישות בבחירת ספקי השירות. תנאי המכר הללו מאפשרים לעסקים להתמקד באספקת המוצרים או השירותים בצורה המתאימה ביותר להם, ובכך לשפר את יכולת התחרות והיציבות שלהם בשוק הבינלאומי.

bottom of page